Nu har vi kommit igång med "smågrupperna" under mattelektionerna. Det är från och med nu en mindre grupp elever som har matte med Anne (speciallärare) två gånger per vecka (fast blå gruppen har en gång med Anne och en gång med Janne.
Vi har gjort en mattediagnos för att se hur eleverna ligger till och det är tydligt att det är många elever i den här gruppen som behöver jobba hårt med grundläggande matematik för att öka sina möjligheter att klara matten.
Vi kommer att använda oss en del av hemsidan "webbmatte.se" i undervisningen, men framförallt ska eleverna använda den för att förbereda sig inför lektionerna och repetera efter letionerna. På hemsidan kan säkert många av er i den andra gruppen också hitta en hel del bra saker.
Läxa för Annes grupp inför vecka 5
Du hittar informationen om vilken läxa du har under fliken "Matematik åk 9".
Alla kan lära sig matte!
När jag var i London lyssnade jag på en amerikansk professor i matematik som föreläste om, just matematik. Hon berörde saker som hjärnans utveckling, matematikundervisning och hur mycket förväntningarna påverkar vilket resultat vi faktisk uppnår. Jag skulle vilja lyfta fram några saker som hon tog upp.
- Det finns ingenting som heter "mattemänniskor". Alla kan lära sig matte. Bry dig inte om ifall din lärare säger att du inte kan lära dig matte, eller om din förälder säger det, eller om din egen hjärna gång på gång försöker tala om för dig att du inte kan matte. Med hårt arbete kan alla lära sig matte......alla kan till och med bli duktiga i matte. Det handlar om vilken undervisning du får, samt vilken inställning man har. Det här kunde hon bevisa genom sin forskning, så det är ingenting vi "bara säger".
- Hjärnan utvecklas när man gör fel! Var inte rädd att göra fel. Det är faktiskt så att hjärnan utvecklas mer om du gör fel än om du gör rätt.....under förutsättning att du korrigerar felet förstås.
- För att utvecklas måste du jobba praktiskt OCH prata matte. Du lär dig inte matte genom att bara lyssna på andra som pratar matte. Du måste själv diskutera matte och du måste själv arbeta med att lösa uppgifter.
- Det finns oftast många olika sätt att lösa uppgifter på. Vi i publiken fick utföra en matteuppgift. Därefter fick vi svara på ett antal olika alternativ att lösa den på, eller rättare sagt hur vi tänkte när vi löste uppgiften. Det visade sig att vi hade löst den på minst 6-7 olika sätt. Vi är olika, våra hjärnor är olika.....du måste få använda det sätt som passar din hjärna bäst.
Om du vill läsa mer om JO BOALER och hennes matte, så hittar du det via denna länk: https://www.youcubed.org/. Där finns också en kort kurs för elever som kan hjälpa dig i din utveckling (tyvärr bara på engelska). https://www.youcubed.org/category/mooc/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar