Nu har två "vanliga" veckor gått och det är dags för en liten sammanfattning och reflektion kring hur niorna har inlett sitt sista år i grundskolan.
Det här är ett viktigt är för dig som går i nian. Det är nu du skapar grunden för dina framtida studier och yrkesliv. Visst, det går att fixa till mycket även i efterhand, men genom att skaffa en bra väg in till gymnasiet så blir dina valmöjligheter större och vägen framåt bredare.
I samband med klassresan pratade vi en del med många av er kring hur ni tänker inför åk 9. Det var tydligt att många har höga ambitioner och tänker att de ska satsa hårt på skolan det här läsåret.
Nu när två veckor gått kan vi konstatera följande:
- Många av er har kommit igång riktigt bra och visar att det inte bara är "snack" det där med att satsa på skolan. Det visar sig på lite olika sätt.
- Lärare kommer och berättar att ni jobbar hårt och är fokuserade.
- De sena ankomsterna är färre än tidigare för flera av er.
- Ni kommer ofta själva till oss mentorer och är bekymrade när ni inte tycker lektionerna fungerar. "Det är ett viktigt år för oss och då vill vi att det ska vara ordning på lektionerna".
- Vissa lektioner har enligt både er själva och lärarna inte fungerat bra. Det gäller i första hand matte och No (Ke, Fy, Te). Det innebär ganska många lektioner.
- Ni som elever upplever att det är rörigt och dålig ordning på lektionerna.
- Ni som elever säger att ni inte lär er någonting.
- Läraren i klassrummet tycker att ni "håller på med annat" (mobitelefoner, pratar...) och inte visar respekt för vare sig lärare, klasskamrater eller skolarbetet.
Till sist några reflektioner kring det vi konstaterar ovan
Det är riktigt kul att höra från flera av lärarna att ni tycks ta skolarbetet på allvar. Vi får signaler från lärare både när det gäller klassen som sådan och enskilda individer. Exempel på lärare som uttryckt detta är Madde (Bi), Joseph (Fr), Paola (Sp), Gian (So), Ebba (Sv).
När det gäller de lektioner som inte fungerar kan vi konstatera att bilden blir lite olika beroende på om man lyssnar på er elever eller de lärare som varit i klassrummet. Vi tror nog att sanningen ligger någonstans mittemellan. Ni elever måste göra allt ni kan för att hjälpa till att skapa arbetsro i klassrummet. Det gäller oavsett om ni gillar ämnet eller läraren. Hjälper inte ni till är man som lärare chanslös. Även vi lärare måste dock reflektera över om vi kan göra något annorlunda. En del av er har kommit till oss mentorer med kloka reflektioner och idéer. Dessa för vi vidare till berörda lärare, sen är det naturligtvis upp till dem om de vill göra något av dem.
När det gäller mattelektionerna är tanken att vi ska ha ett liknande upplägg som under vårterminen med en uppdelning i två grupper. Den "lilla gruppen" ska Anne (nya spec. läraren) ta hand om. Dessutom kommer Satu att finnas med som resurs på de flesta mattelektionerna.
Till sist:
- Det finns inget sen! Kommer ni efter nu under inledningen på åk 9 kommer ni att få kämpa med det ända till sommarens skolavslutning. BÖRJA NU!
- Mobiltelefonerna ska inte störa undervisningen. Tycker ni detta är svårt, lämna dem i skåpet!
- Visa respekt för varandras lektioner. Ni får inte gå in på andra gruppens lektioner för att prata, kramas, hämta nycklar.... Ni ska inte heller stå precis utanför och vänta.
- Kom i tid!
- Planera era studier. Ni har jobbat med studieteknik på svenskan med Ebba. Använd er av dessa kunskaper. Titta också på YouTube klippen "Orka plugga" för fler och bra tips.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar