Hej föräldrar,
Nu på Onsdag 28/1 kör vi igång pilotversionen av transmediaprojektet “Luttras av eld” på ditt barns skola. Det handlar om en deckargåta i där eleverna löser brott i och omkring Botkyrka. På resan möter de sin lokala historia med nya ögon och lär sig använda sociala medier som ett sätt att argumentera, påverka och skildra sina upplevelser.
Spelet är konstruerat för att spelas under lektionstid, men uppmuntrar eleverna att forska, skriva och dra slutsatser även utanför skolan.
“Luttras av eld” tar, precis som vilken deckare som helst, upp en del svåra ämnen. Det viktiga är att komma ihåg att det är ett spel, precis som vilket dator eller konsolspel som helst, men det handlar om riktiga platser och historiska personer.
För att göra kommunikationen lättare får du här en kopia av de grundläggande reglerna i spelet:
Grupparbete - Eleverna kommer att jobba i grupper både med den egna klassen och med elever från en klass på en annan skola, en viktig del av spelet är att träna på sammarbete.
Låtsas att det är på riktigt - På alla sociala medier och i alla samtal med dramats roller (se nedan) ska eleverna låtsas att mysteriet är på riktigt. Skriver de något i stil med “men ge oss nästa ledtråd i spelet nu!!!” till förrövaren så kommer det inte att leda till något och inlägget kommer att raderas. Att kommunicera inom ramen för berättelsen gör spelet spännande och är en bra övning i att ta ett perspektiv utanför sig själv.
Blanda inte in myndigheter och utomstående för mycket - Det är elevernas egen uppgift att lösa mysteriet. De får fråga vem som helst om hjälp med spelet, men det är självklart inte ok att blanda in statliga myndigheter som polis, brandkår eller sjukhus av något slag.
Hur vet du att något tillhör spelet? - De hemsidor som har skapats för spelet är markerade med spelets eld-logga eller är på annat sätt tydligt en del av historien. Alla platser som tillhör spelet är likaså markerade med en dekal, en utlagd sten eller en kritad teckning av spelets eld-logga. Hittar man inte en eld-logga så är man på fel plats eller har inte letat tillräckligt noga.
Nu på Onsdag 28/1 kör vi igång pilotversionen av transmediaprojektet “Luttras av eld” på ditt barns skola. Det handlar om en deckargåta i där eleverna löser brott i och omkring Botkyrka. På resan möter de sin lokala historia med nya ögon och lär sig använda sociala medier som ett sätt att argumentera, påverka och skildra sina upplevelser.
Spelet är konstruerat för att spelas under lektionstid, men uppmuntrar eleverna att forska, skriva och dra slutsatser även utanför skolan.
“Luttras av eld” tar, precis som vilken deckare som helst, upp en del svåra ämnen. Det viktiga är att komma ihåg att det är ett spel, precis som vilket dator eller konsolspel som helst, men det handlar om riktiga platser och historiska personer.
För att göra kommunikationen lättare får du här en kopia av de grundläggande reglerna i spelet:
Grupparbete - Eleverna kommer att jobba i grupper både med den egna klassen och med elever från en klass på en annan skola, en viktig del av spelet är att träna på sammarbete.
Låtsas att det är på riktigt - På alla sociala medier och i alla samtal med dramats roller (se nedan) ska eleverna låtsas att mysteriet är på riktigt. Skriver de något i stil med “men ge oss nästa ledtråd i spelet nu!!!” till förrövaren så kommer det inte att leda till något och inlägget kommer att raderas. Att kommunicera inom ramen för berättelsen gör spelet spännande och är en bra övning i att ta ett perspektiv utanför sig själv.
Blanda inte in myndigheter och utomstående för mycket - Det är elevernas egen uppgift att lösa mysteriet. De får fråga vem som helst om hjälp med spelet, men det är självklart inte ok att blanda in statliga myndigheter som polis, brandkår eller sjukhus av något slag.
Hur vet du att något tillhör spelet? - De hemsidor som har skapats för spelet är markerade med spelets eld-logga eller är på annat sätt tydligt en del av historien. Alla platser som tillhör spelet är likaså markerade med en dekal, en utlagd sten eller en kritad teckning av spelets eld-logga. Hittar man inte en eld-logga så är man på fel plats eller har inte letat tillräckligt noga.
Hur vinner man? - Den grupp som löst mysteriet på minst antal drag (antal ledtrådar de
har frågat efter) och har skapat det snyggaste och mest spännande och faktamässigt
korrekta innehållet på sin blogg vinner spelet.
Schema
Schemat för speltillfällena ser ut som följer. Grupperna som spelar består av elever från både Björkhaga och Hammersta skola.
Schema
Schemat för speltillfällena ser ut som följer. Grupperna som spelar består av elever från både Björkhaga och Hammersta skola.
Hammerstaskolan Björkhaga skola
Onsdag 28/1 08.10 - 11.30 08.30 - 11.30
Fredag 30/1 11.05 - 15.00 13.00 - 15.00
Måndag 2/2 08.45
- 09.45 -
Tisdag 3/2 12.50
- 15.00 13.00
- 15.00
Har du frågor?
Skicka dem direkt till vår spelledning på elricsson93@gmail.com
Mvh
Skicka dem direkt till vår spelledning på elricsson93@gmail.com
Mvh
Martin Ericsson och Karl Alfredsson, LiN Education
Åsa Anderljung och Eva Jacquet, Botkyrka kommun
Åsa Anderljung och Eva Jacquet, Botkyrka kommun
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar